Bu gün:

Fabritius-Qızılbaş quş




Rəsmdə köhnə divardan asılmış, bej tonlarında suvaqlanmış qidalandırıcı və bu yemlikdə oturan kiçik bir qızılbaş görünür. Açıqdan tünd qəhvəyi rəngə qədər lələkləri arasında qırmızı başı seçilir, qara qanadları arasında göz oxşayan limon sarısı lələkləri parıldayır...

Tamaşaçılara baxan bu balaca qızılbaş əslində adi bir şəkildə qidalandırıcıya qonmayıb, əksinə, həmin yemə bağlanıb. Solda bəsləyicinin kürəyindən birinə bərkidilmiş üzük görünür, halqadan çıxan nazik zəncirin ucu qızılbaşın ayaqlarından birində bitir.

Zəncirdə bir az qızılbaşın hərəkət etmək şansı var. Zəncirin uzunluğu boyunca süzülə bilər… Fəqət rəsmi izləyən insanlar bir müddət sonra onun baxışlarından başa düşür ki, o çıxsa belə axır-əvvəl yenə ora həbs olunacaq. Xristian ikonoqrafiyasında qızılbaş quş İsanın ehtirası ilə əlaqələndirilir. İsanın Yerusəlimdən Qolqotaya çarmıxa çəkiləcəyi xaçı apardığını görən (bax: "Xaçın daşınması" - Martini), qızılbaş uçaraq gəlir və İsanın başına qoyulmuş tikan tacından tikanlardan birini çıxarır, onun qaşına yapışdırır. Bu vaxt İsanın tikandan sızan qanı qızılcanın başına axır və orada qırmızı ləkə əmələ gətirir. Bu hekayəyə görə qızılbaş sənətdə İsanın, ölümün və dirilmənin simvolu kimi istifadə olunur.

Düşünmək olar ki, bu, nə qızılbaşın həbs olunma dramını tamaşaçılarla bölüşmək, nə də İsa haqqında arayış verməkdir. Fabritius əslində gündəlik həyatdan bir mənzərəni daha adi bir şəkildə əks etdirmək istəyirdi. Əslində, qızılbaşlar Hollandiya dövründə məşhur ev heyvanları idi. Xüsusilə, onları öyrətmək və müxtəlif oyunlar oynatmaq, məsələn, miniatür vedrələrlə su dolu qablardan su çəkdirmək adi haldır. Əslində, əsərin hollandca adı olan “puttertje” də ikinci məcazi məna daşıyır ki, bu da qızılbaşların qabiliyyətlərinə istinad edən “su çəkən” kimi tərcümə oluna bilər.

23×33 sm ölçüdə olan bu kiçik əsərin dizaynı olduqca sadədir. Rəsmin aşağı hissəsini əhatə edən qidalandırıcı, üfüqi və şaquli xətləri balanslaşdıran əyri perches, altda yuvarlaqlaşdırılmış stabilizatorlar və əyilmiş qapaq ilə balanslaşdırılmışdır. Axurun solğun mavi tonları divarın solğun tonlarına uyğun gəlir. Əsərin yuxarı hissəsi aşağı hissədən daha sadədir. Bu bölmədə diqqəti çəkən yeganə şey qızılbaşın diaqonal xətlərlə təsvir edilmiş bədənidir. Ortada deyil, sağında yerləşdirilmiş quş əsərdə asimmetriya yaradır, eyni zamanda canlı və hərəkətli bir varlıq hiss etdirən bir dinamizm yaradır.

Fabritius, xüsusən qızılbaşı axurdan və divardan daha fərqli fırça vuruşları ilə çəkdi. Bədəndəki bej və açıq qəhvəyi lələklərdə, başdakı qırmızı ləkədə və dimdikdəki açıq rəngli xəttdə təfərrüatları daha yaxından aydınlaşan fırça vuruşları son dərəcə diqqəti çəkir. Qızılbaş quşun ən diqqət çəkən məqamı onun qara qanadları arasında parlayan parlaq sarı hissəsidir. Sıx limon sarısı boyası ilə vurğulanan bu sahə Fabritiusun fırça sapının ucu ilə etdiyi cızıqla daha da heyranedici görünüş qazanıb.

Qızılbaşın fərqli fırça vuruşları onu fərqləndirib tamaşaçıya yaxınlaşdırsa da, divara düşən yumşaq kölgələr geriyə baxan dərinlik hissi yaradır. Parlaq cizgiləri ilə seçilən perchın metal detalları, quş tüklərinin teksturası və kölgəsi əsəri sanki real göstərir. Tamaşaçılar üçün bu cür reallıq illüziyasının yaradılması "trompe l'oeil", yəni "göz illüziyası" adlanır. Fabritiusun bu əsəri, yəqin ki, çərçivəsiz olaraq öz emalatxanasının divarından asdığı və müştərilərinə göz hiyləsi oynadığı təxmin edilir, elə bil ilk baxışdan əslində divarda bir axur və onun üzərində qızılbaş oturmuşdu. Rəssam üçün daha yaxşı marketinq taktikası ola bilərmi?

Hollandiyalı rəssam Rembrandtın da tələbəsi olan Fabritiusun yalnız 13 əsəri günümüzə qədər gəlib çatmışdır. 1654-cü ildə Delftdə şəhərin dörddə birini dağıdan barıt anbarının partlaması Fabritiusu öz emalatxanasında işləyərkən yaxaladı, onun ölümünə və əsərlərinin çoxunun məhv olmasına səbəb oldu.

Fabritiusun öldüyü ildə istehsal edilən qızılbaş quşunun rəsmi 200 il itdi, lakin 19-cu əsrdə yenidən tapıldı və füsunkar gözəlliyi ilə Fabritiusun ustalığını onunla qarşılaşanlara sübut etməyə davam etdi.

Hazırladı: Gülay Qəribova

Mənbə: https://sanatabasla.com/2021/12/saka-kusu-the-goldfinch-fabritius/


Paylaş
Şərh əlavə et